Ο κόσμος είναι πολύπλοκος, το ίδιο κι’ εμείς. Συμπλεκόμενα τα δύο δημιουργούν ένταση. Ο κόσμος είναι οι άνθρωποι και η ένταση μεταξύ των ανθρώπων είναι εμπόδιο στη συνύπαρξη. Η ένταση απέναντι στο φυσικό κόσμο μας οδηγεί μέσω της εφευρετικότητας στην τεχνική και στα κατασκευάσματα. Η ένταση μεταξύ των ανθρώπων μας οδηγεί στη φιλοσοφία. Η φιλοσοφία, πέραν της εξάσκησης του μυαλού, πρέπει να μας κάνει καλύτερους. Καλύτερους στη σχέση μας με τον κόσμο. Και το τι σημαίνει “καλύτερο” είναι το διακύβευμα πάνω στο οποίο γράφτηκε και γράφεται η ιστορία. Ποταμοί μελάνης έχουν χυθεί και θα χύνονται για να οργανώσουμε το χάος. Κοινή συνισταμένη και ζητούμενο να εκφραστούμε για να μετάσχουμε στον κόσμο. Συμμετοχή σημαίνει πριν απ’ όλα σκέψη και σκέψη μέθεξης είναι ο λόγος.
Μια αγαπημένη μου ασχολία είναι ο ερανισμός λεχθέντων ή πραχθέντων από οποιαδήποτε πηγή. Από τέτοια βέβαια που συλλήβδην τα ονομάζουμε “αποφθέγματα”, βρίθει το διαδίκτυο. Προσωπικά συλλέγω αυτά που δεν έχουν ποτέ “εκδοθεί” ευρέως, αντλώντας κυρίως από παλιά βιβλία και περιοδικά. Θεωρώ ως καλύτερη πηγή όλων την “ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ” που άρχισε να εκδίδεται το 1969. Ημουν παλιός αναγνώστης της αλλά όχι συστηματικός. Από το 2001 περίπου άρχισα να συλλέγω όλα της τα τεύχη και έχω καταφέρει να συγκεντρώσω τα 200 πρώτα. Κατόπιν η ποιότητά της έπεσε (κατ’ εμέ) αλλά περιστασιακώς υπήρξαν και κορυφώσεις.
Σκοπεύοντας κάποια στιγμή να εκδώσω τα συλλεχθέντα πρωτότυπα “διανοήματα” ή όπως τα ονομάζω εγώ, “Συμπυκνωμένη νοηματοδότηση σε πρακτικό πακέτο”, αποφάσισα να εμφανίσω κάποια που μπορεί να χρησιμεύσουν ως αλήθειες (δικές μου βέβαια, όμως, αποδεκτές ίσως και από άλλους συνανθρώπους μου). Ενα δείγμα είναι τα παρακάτω. Μερικά ίσως ξενίσουν για την έκτασή τους ή το περιεχόμενό τους, όμως επειδή η πηγή τους εκφράστηκε με αυθεντικότητα απέκτησαν αξία στη συνείδησή μου. Κάποια είναι δικά μου.
“Ποτέ μην αντιδικείς δημοσίως με κάποιον ηλίθιο. Αυτοί που σας παρακολουθούν πιθανότατα δεν θα καταλάβουν τη διαφορά σας”
Το πιο επικίνδυνο στοιχείο είναι η παντελής έλλειψη σεβασμού προς το νόμο και την τάξη από τους εξτρεμιστές που επιδίδονται σε μια παράλογη δραστηριότητα βασισμένη σε μια παράλογη φιλοσοφία. Υποστηρίζουν ότι οι πολίτες δεν πρέπει να υπακούουν στους νόμους που θεωρούνται κακοί ή άδικοι. Βλέπουν στην εξουσία του νόμου μια απειλή για την προσωπική τους ελευθερία, την ελευθερία να αποχαλινώνονται, να συμπεριφέρονται προκλητικά στους δρόμους των πόλεών μας, στα πανεπιστήμιά μας, στα κυβερνητικά κτίρια. Συχνά πρόκειται για νέους χωρίς συγκεκριμένο σκοπό που τους εκμεταλλεύονται οι γνήσιοι και ενσυνείδητοι αναρχικοί οι οποίοι ενώ τροφοδοτούν τις φλόγες της επανάστασης και της καταστροφής, κινούνται από ξένες δυνάμεις και δεν προσφέρουν απολύτως καμιά αξία που να μπορεί να αντικαταστήσει τον ιστό της κοινωνικής δομής που ζητούν να καταστρέψουν.(Εντγκαρ Αλαν Χούβερ).
Να ένας άνθρωπος που μπορείς να του μιλήσεις. Δεν του μιλάς; Έχασες τον άνθρωπο. Να ένας άνθρωπος που δεν μπορείς να του μιλήσεις. Του μιλάς; Εχασες τα λόγια σου. Σοφός είναι ο άνθρωπος που δεν χάνει ούτε τον άνθρωπο ούτε τα λόγια του. (Κομφούκιος).
Όταν τα δεινά είναι παραδεκτά, η επανόρθωση είναι εφικτή.
Οι Αμερικανοί έχουν δίκιο να διαφωνούν με το νόμο, αλλά κανένα δικαίωμα να τον παραβαίνουν. (Τζ. Φ. Κέννεντι).
Είμαστε σκοτεινά σοφοί και χυδαία σπουδαίοι. Γεννιόμαστε για να πεθάνουμε και σκεφτόμαστε για να λαθεύουμε.
Σε καθεστώτα δικτατορικά του προλεταριάτου, μπορεί να υπάρχουν δύο κόμματα. Το ένα στην εξουσία και το άλλο στη φυλακή. (Νικολάι Μπουχάριν).
«Δεν πρέπει να εξετάζουμε τη νομοθεσία υπό το πρίσμα των καλών που θα επιφέρει αν εφαρμοστεί σωστά, αλλά υπό το πρίσμα των δεινών που θα επιφέρει αν εφαρμοστεί λάθος» (Λίντον Τζόνσον).
Υπάρχουν αυτοί που στην αρχή θα πουν δεν μπορώ αλλά η θέλησή τους θα τους κάνει να μπορέσουν.
Υπάρχουν αυτοί που στην αρχή θα πουν δεν μπορώ και η άρνησή τους θα τους κάνει να μη μπορέσουν.
Υπάρχουν και αυτοί που θα πουν ότι μπορούν αλλά θα υπερεκτιμήσουν τις δυνάμεις τους. (κόρη μου Μαρία Χώτου, 9-12-2012).
“Οταν δεν υπάρχει υπαιτιότης, πρέπει να την κατασκευάζωμε”. (Σερ Τσεκόνε συμβολαιογράφος κατά τη δίκη του Σαβοναρόλα 1498).
Το ιερώτερον πράγμα ενός έθνους είναι η ιστορία του και χρέος των απογόνων είναι η απόδοσις τιμών προς τους προγόνους. (Αντ. Ξεπαπαδάκος, Ιαν. 1969).
Οσοι αναφέρονται στη δημοκρατία και μάλιστα στην άμεση, έχουν στο μυαλό τους μόνο δικαιώματα και καθόλου υποχρεώσεις.
Είναι πιο εύκολο να θυμάσαι τους εχθρούς σου παρά τους ευεργέτες σου.
-Τελικά όμως σεις είσαστε στην κυβέρνηση χάρις στον αδελφό σας. -Οχι, είμαι διότι με διόρισε ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών. (Τηλ. διάλογος μεταξύ απογοητευμένου βιομηχάνου και Ρόμπερτ Κέννεντι).
Ιδεολογία είναι η προσήλωσις προς ηθικήν τινά αρχήν άνευ ιδιοτελείας. Ηθική δε αρχή εν προκειμένω δεν είναι η απόρροια υποκειμενικής τινός αντιλήψεως, αλλά η γενικώς και υπό πολλών εν ορισμένη τινί κοινωνία παραδεδειγμένη αντίληψις περί του πρακτέου. Σημειωτέον ότι η προσήλωσις προς ηθικήν τινά αρχήν προηγείται της ανιδιοτελείας.Τούτο έχει την έννοια ότι η προσήλωσις προς ηθικήν τινά αρχήν μετ’ ιδιοτελείας είναι κατάστασις αξιοκατάκριτος μεν αλλ’ υπαρκτή, ενώ αθέτησις ηθικής τινός αρχής μετ’ ανιδιοτελείας αποτελεί κάτι το ακατανόητον. (Σταύρος Βαρδάλας, 1970).
Να είσαι ευγενικός. Κάθε άνθρωπος που συναντάς δίδει μια σκληρή μάχη. (Πλάτων).
Η ιστορία αποτελεί την επιφάνεια του συνειδητού, η κουλτούρα την επιφάνεια του ασυνειδήτου. (Στέλιος Ράμφος).
Ο όρκος έχει την αξία του ανθρώπου που τον δίνει και όχι εκείνου που τον δέχεται. (Φώτος Τζαβέλλας).
Πριν στενοχωρηθείς για κάτι που σε κατακρίνουν, δες πρώτα ποιος σε κατακρίνει. (Μαρία Χώτου).
Η τακτική είναι για τους ερασιτέχνες, η επιμελητεία για τους επαγγελματίες. (Στρατηγός Γκιάπ).
Η ζωή είναι μια θάλασσα στην οποία έχουμε ξανοιχτεί χωρίς να έχουμε πάρει δελτίο καιρού.
Ως οι Ινδοί εις φυλάς, ούτω και οι Έλληνες διαιρούνται εις τρεις κατηγορίας: α) Εις συμπολιτευομένους, ήτοι έχοντας κοχλιάριον να βυθίζωσιν εις την χύτραν του προϋπολογισμού. β) Εις αντιπολιτευομένους, ήτοι μη έχοντας κοχλιάριον και ζητούντας εν παντί τρόπω να λάβωσιν τοιούτον. γ) Εις εργαζομένους, ήτοι ούτε έχοντας κοχλιάριον ούτε ζητούντας, αλλ’ επιφορτισμένους να γεμίζωσι την χύτραν διά του ιδρώτος των. (Εμμανουήλ Ροϊδης).
Η γνώση του παρελθόντος και της Ιστορίας αποτελεί, εκτός από βασική ανάγκη για τον αυτοπροσδιορισμό και την ταυτότητα κάθε ανθρώπου, μια διανοητική πολυτέλεια υψηλού επιπέδου. (“Ιωάννης Φιλίστωρ” 2010).
Τι να την κάνεις τη φαντασία όταν δεν έχεις κάτι να σκεφτείς;
Το να είσαι μποέμ ενώ είσαι πρύτανης είναι μια μορφή αλαζονείας. Διότι αλαζονεία δεν είναι μόνο να είσαι “κόκορας”. Αλαζονεία είναι και να είσαι αντισυμβατικός ενώ βρίσκεσαι στην εξουσία ή να θέτεις κανόνες για την προσωπική συμπεριφορά σου που οι άλλοι δεν είναι ικανοί να θέσουν για τον εαυτό τους. (Για τον Αιμ. Μεταξόπουλο).
Τίποτε δεν είναι πιο οχληρό για ένα πολυάσχολο άνθρωπο από την επίσκεψη ανθρώπων που είναι αργόσχολοι. (Βασκικό).
Ο ευγενής αγαπά την εσωτερική αρετή, ο άνθρωπος του λαού τα γήινα αγαθά. Ο ευγενής αγαπά το νόμο, ο άνθρωπος του λαού την ευνοιοκρατία. (Κομφούκιος).
Η ακραία δημοτική είναι μια αριστερή καθαρεύουσα που δημιουργεί ηχητικό πληθωρισμό και φραστική ακαμψία. (Γ. Σεφέρης).
Καμία ανθρώπινη κοινωνία δεν μπορεί να ζήσει με τάξη και ειρήνη αν δεν υπάρχει κάποιος να τη διευθύνει.
Ο αληθινά ευγενής άνθρωπος δεν επιδιώκει να είναι ανώτερος από τους άλλους αλλά ανώτερος από τον παλιότερο εαυτό του. (Ε. Χέμινγουέϊ).
Ο άνθρωπος πιο σύντομα θα ένιωθε το κενό για το σκοπό του, παρά το κενό χωρίς σκοπό. (Frederich Nietzsche). (Man would have the void for his purpose than the void of purpose).
Η φύση πρέπει να είναι ο οδηγός μας, Αν κοιτάς αλλού χάνεις τον καιρό σου. Η φύση αρχίζει με μια αιτία και τελειώνει με μια εμπειρία. Εσύ άρχισε με την εμπειρία και διερεύνησε την αιτία (Λ. Ντα Βίντσι)
Η παιδεία είναι ανθρωποπλαστικό ιδανικό. (Σαράντος Καργάκος).
Οι ήρωες προχωρούν στα σκοτεινά. (Γ. Σεφέρης).
Τούρκους φίλευε, Τον πισινό σου φύλαγε.
Γύρω απ’ τους τάφους των αρχηγών των μεγάλων μεταρρυθμίσεων που ονομάζονται επαναστάσεις, δεν μπορεί να υπάρχει ειρήνη. (Μουσολίνι).
Η μικρή γαιοκτησία γεννάει συνεχώς, κάθε μέρα, κάθε ώρα, αυθόρμητα και σε μεγάλη κλίμακα τον καπιταλισμό και την αστική τάξη. (Λένιν).
Αυτή τη στιγμή η Ρωσία είναι ένα μεγάλο ζώο που για πολύ καιρό υπέφερε από την πείνα. Δεν μπορούμε να την εμποδίσουμε να φάει, κυρίως δεδομένου ότι τώρα βρίσκεται ανάμεσα στα θύματά της. Αλλά πρέπει να την εμποδίσουμε να καταβροχθίσει τα πάντα. Προσπαθώ να αναχαιτίσω τον Στάλιν που έχει μεγάλη όρεξη, αλλά δεν στερείται καλού γούστου. Επιπλέον, μετά το γεύμα έρχεται η ώρα της πέψης και οι Ρώσοι θα περάσουν δύσκολες στιγμές. Στο μεταξύ εγώ είμαι πανταχού παρών, χωρίς να δίνω τίποτε σε αντάλλαγμα για οτιδήποτε, προσπαθώντας να αποκομίσω κάποιο όφελος. (Τσώρτσιλ, 1945).
“Ο κύριος Ουϊλσον μου προκαλεί πλήξη με τα 14 σημεία του. Ο Θεός τουλάχιστον γνώριζε μόνο 10. (Κλεμανσώ, 1919).
Χωρίς αρετή και πόνο εις την πατρίδα και πίστη εις την θρησκεία έθνη δεν υπάρχουν. (Επίγραμμα στον τάφο του Μακρυγιάννη).
Δεν είναι δυνατόν να σχίζεις το πέπλο που καλύπτει την αλήθεια και μετά να εκπλήσσεσαι επειδή ο κόσμος, συνηθισμένος επί 2000 χρόνια να παραδέχεται άλλα πράγματα, κάνει τα πάντα για να την ξανακουκουλώσει. (Δαρβίνος).
Οι περισσότεροι δεν είναι σε θέση να κρίνουν τα γεγονότα αντικειμενικά επειδή υποσυνείδητα και χωρίς να το αντιλαμβάνονται η επιθυμία τους μεταβάλλεται σε περιεχόμενο της κρίσης τους.
Πρέπει να αναγκάσουμε τους ανθρώπους να είναι ελεύθεροι. (Ζ. Ζ. Ρουσώ).
“Εδώ όλα είναι ήσυχα, δεν υπάρχει τίποτε” (ανταποκριτής στην Κούβα). “Εσύ σκέψου το γράψιμο, για τον πόλεμο θα σκεφτώ εγώ” (Χήρστ, 1898).
Η ωφέλεια των άλλων πρέπει να είναι ο σκοπός του κάθε συγγράμματος. (Ανδρέας Λασκαράτος).
Η πολιτική χρειάζεται και μια δόση μοναρχίας. (Ολιβερ Κρόμγουελ).
Η εθνική μνήμη αποτελεί το ιδανικώτερον μέσον αυτογνωσίας και αξιολογήσεως πνευματικών και ηθικών δυνάμεων του λαού, αλλά και ακαταμάχητον όπλον κατά πάσης επιβουλής της ελευθερίας και της ακεραιότητας του Εθνους. (Ευάγγ. Αθ. Καλπαξής, Ιστορία Εικονογραφημένη, τ. 199, 1985).
Ο ευφυής άνθρωπος ρωτά για να μάθει και να καλύψει τα κενά του, ο ημιμαθής ανόητος κομπάζει ότι γνωρίζει τα πάντα και ο αμαθής δεν γνωρίζει καν τι πρέπει να μάθει.
Η πραγματική φώτιση έρχεται όταν παραδεχθείς αλήθειες που πριν δεν σε είχαν καν απασχολήσει.
Μια τεραστίας σημασίας και διαστάσεων θεωρία της ψυχανάλυσης βασίστηκε στο καταπιεσμένο σεξουαλικό ένστικτο και παρόλα αυτά διστάζουμε να την εφαρμόσουμε στο παράδοξο του πρωτόγονου δυναμισμού του ισλαμισμού.
Η απώλεια της ελευθερίας αρχίζει με την απώλεια της γλώσσας. [Τζ. Οργουελ (Ερικ Μπλαιρ)].
Είναι εκπληκτικό το πόσες στιγμιαίες εμπνεύσεις χάνονται επειδή βαριόμαστε να τις σημειώσουμε.
Πως περιμένουμε να φυτρώσει κάτι αν δεν το σπείρουμε;
Λιγότερες προλήψεις, λιγότερος φανατισμός και λιγότερος φανατισμός, λιγότερες δυστυχίες. (Βολταίρος).
Υποταγμένος στους αιώνιους νόμους του Σύμπαντος, ο κόσμος της φύσης μένει αδιάφορος στο θάνατο και στην αναζήτηση της γνώσης.
Η καλλιέργεια της γης είναι ένας αυθεντικός πρωτογονισμός και εκεί είναι που συναντάμε κοινωνίες πρόθυμες για τις εφήμερες χαρές των χορών και των πανηγυριών.
Γιώργος Χώτος – George Hotos
έπεται συνέχεια ………..