Η βάση της οικονομικής ζωής και ακόμα πιο πρωταρχικά του πολιτισμού κάθε επιπέδου και έντασης εκδήλωσής του, είναι η παραγωγή τροφής με οργανωμένα αποδοτικό τρόπο. Η βάση αυτή προϋποθέτει τιθάσευση των φυτών αρχικά μέσω της διαμόρφωσης του καλλιεργήσιμου εδάφους με επακόλουθη συστηματική γεωργική εργασία και στη συνέχεια εμπόριο των προϊόντων. Συνάμα, παράλληλα και πολυποίκιλα συνδεόμενη με τη γεωργία, είναι και η κτηνοτροφία η οποία βεβαίως μόνο σε ένα μικρό βαθμό σήμερα εξασκείται και ως ελευθέρας βόσκησης.
Χωρίς την παραγωγή τροφίμων δεν υπάρχει πολιτισμός και πολύ περισσότερο οικονομική ζωή. Συνεπώς και ενάντια στη διαστροφική αντίληψη του ξεκομμένου από τη Γη σύγχρονου καταναλωτικού ανθρώπου, η σημασία της σπουδαιότητας και της αξίας των γεωργών για τη ζωή είναι καταφανώς σπουδαιότερη και από τις υποτιθέμενες ανώτερης ποιότητας κατηγορίες εργαζομένων π.χ. καθηγητές, νομικοί, τραπεζίτες, καλλιτέχνες, συγγραφείς, ή οτιδήποτε άλλο νοείται ως σύνολο ανθρώπων με πτυχίο ή δεξιότητες εκτέλεσης δραστηριοτήτων που ανήκουν στο πεδίο των υπηρεσιών.
Μετά την παραπάνω επισήμανση της γεωργίας ως βασικής προϋπόθεσης για την εκδήλωση του πολιτισμού στις άπειρες διακλαδώσεις του, ήδη υπονοήθηκε ότι μιλάμε για εργασία μετασχηματισμού της ύλης. Ανόργανα και οργανικά υλικά συμπλέκονται οργανωμένα για να προκύψει αυτό που επιθυμούμε και απαιτείται αναγκαστικά, η τροφή μας.
Σε ένα δεύτερο βασικό επίπεδο για να αναπτυχθεί ο πολιτισμός, βρίσκεται και η τιθάσευση και μετατροπή της ανόργανης ύλης, δηλαδή η εξόρυξη και το πλάσιμο των μετάλλων και των ορυκτών καυσίμων, της πέτρας και των ποικίλων χαλαρών συσσωματωμάτων (π.χ. άργιλος, τσιμέντο) προς παραγωγή ενέργειας, εργαλείων, σκευών και δομημένων κατασκευών. Εξίσου σημαντική με τους γεωργούς είναι και η ύπαρξη και εργασία των εργατών εξόρυξης και κατεργασίας αυτών των υλικών και παράλληλα και των τεχνιτών που πλάθουν το μέταλλο, κόβουν την πέτρα και χτίζουν με τα οικοδομικά μίγματα.
Μόνο αφού οι παραπάνω εργαζόμενοι υπάρξουν σε επαρκείς αριθμούς και συνάμα το πολιτικό-κοινωνικό περιβάλλον τους ευνοεί μπορεί ο πολιτισμός να εξελιχθεί μέσω της οικονομίας. Όλα τα άλλα ακολουθούν.
Τα παραπάνω τα εκθέτω για να ισορροπήσει η «φευγάτη» αντίληψη του σύγχρονου ανθρώπου που αφαιρετικά και επιπόλαια νομίζει ότι η πεπατημένη της ποιότητας ζωής του ξεκινά από κάποιο επίπεδο και πάνω, με τις βασικές ύλες να έχουν προκύψει ως από παρθενογένεση σχεδόν από μόνες τους.
Γιώργος Χώτος, Μάιος 2024